Vinterridning

Hur gör just DU för att hålla igång din häst under vintern? har du tillgång till ridhus varje dag eller rider du som jag mestadels på en åker?

Tycker detta är jobbigt med snö och vinter över lag! Eftersom jag inte har något jobb just nu är det väldigt svårt för mg att ta mig till ridhuset varje dag för att trimma benni utan det blir bara någon gång ibland så man kan jobba igenom hn ordentligt då och då. Jag brukar rida och trimma han i skogen och jag är väldigt nöjd med att göra det varierat med paddocken i stallet och ridhuset då ch då, Varför jag är så nöjd med att trimma i skogen är för att benni är ganska speciell att rida och han tappar snabbt tålamodet och i skogen är det alltid något som händer, det går upp och ner svänger och olika underlag, olik miljö hela tiden alltså. Och just det med miljöombyta är väldigt viktigt för honom eftersom han ser väldigt mycket spöken, han kan vara rädd för precis vad som lika gärna som precis inget alls.

På tävling är han väldigt rädd för andra hästar, deras skuggor eller helt enkelt en vägg, hemma kan det vara en sten, en pinne, en bil eller en häst som rör sig i sin hage. Något han är otroligt rädd för är traktorer, dom behöver inte ens vara nära eller igång utan han vet att det är e traktor och så får vi "bråka" i 20 minuter innan vi kan komma förbi och det gör vi oftast tryckta så långt mot vägkanten och hälst på sne. När vi rider i skogen kommer det alltid olika saker och olika händelser som får han att bli mer van och lugnare och jag märker förändringar så gott som hela tiden!

Eftersom Benni bara gått dressyr sen i höstas märker man sån otrolig skillnad, när jag började med dressyren fick jag sitta en långsida sen rida lätt sen sitta en långsida sen rida lätt osv..

Men nu går det ju inte direkt att rida i skogen för all snö och is så har svårt att hålla igång han men jag får rida på åkern bredvid stallet av stallägaren och det funkar helt ok som igånghållning iaf..


image description

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0